ERASMUS +

Projekt realizowany w Zespole Szkół Ponadpodstawowych
w Gryfinie

Zespół Szkół Ponadpodstawowych w Gryfinie w ramach posiadanej akredytacji jest realizatorem projektu praktyk zagranicznych.

Projekt skierowany jest do uczniów klas Technikum  w zawodach technik żywienia i usług gastronomicznych oraz technik logistyk pragnących pogłębić swoje kompetencje zawodowe poprzez udział w praktykach zawodowych odbywających się
w warunkach rzeczywistych na Malcie.

Autorka projektu

Anna Sawicka - Kłaptij

Komisja do spraw rekrutacji uczestników projektu w składzie:
Maciej Puzik
Anna Sawicka- Kłaptij
Beata Piekarz

Praktyki na Malcie

Pobyt uczniów Zespołu Szkół Ponadpodstawowych w Gryfinie na malowniczej wyspie Gozo, udowadnia, że praktyki zawodowe mogą być prawdziwą przyjemnością, niezwykłym doświadczeniem i piękną przygodą, która pozostanie w naszej pamięci na zawsze. Praktyczna nauka zawodu, ciekawi ludzie, szlifowanie języka angielskiego w pięknej okolicy, w kraju wiecznie skąpanym w słońcu… Czego chcieć więcej?

Na przełomie września i października 2022 roku 16 uczniów naszej szkoły pod opieką dwóch Pań nauczycielek Anny Sawickiej - Kłaptij i Małgorzaty Woronieckiej odbywało na Malcie
4 tygodniowe praktyki zawodowe w ramach projektu realizowanego przez szkołę
w programie Unii Europejskiej Erasmus +.

Uczniowie odbywali staż w dwóch restauracjach.
 Młodzież pracowała w restauracji „IC Centru”, w samym centrum Gharb
oraz w ekskluzywnym pięciogwiazdkowym hotelu „Kempinsky” w Saint Lawrenz.
W obydwu miejscach po przywitaniu odbyły się spotkania informacyjne i szkolenia zawodowe na których uczniowie otrzymali grafik godzin pracy. Praktykanci musieliśmy prowadzić stosowną dokumentację w dzienniczku stażu, sprawdzaną przez opiekuna grupy.
Pierwsze dni upływały na adaptacji, zwiedzaniu miasta i okolicznych miejsc , częstych spotkaniach w czasie wolnym i wymianie wrażeń. Uczniowie poznawali kulturę bycia Maltańczyków i innych nacji etniczno-kulturowych zamieszkujących wyspę, ich kulturę
i przyzwyczajenia. Młodzież w ciągu pierwszego tygodnia poznawała swoje nowe miejsca pracy, pracodawców, zakres wykonywanych prac. Poznawała też wszystkie zawiłości tutejszych realiów życia.
Uczniowie pokonywali bariery językowe w pracy, sklepach, komunikacji miejskiej
itp., doskonaląc swoje umiejętności językowe oraz stawiając pierwsze kroki w dorosłość.

W trakcie pobytu na wyspie zorganizowano także jednodniowe wycieczki autokarowe
w najpiękniejsze miejsca Malty. Uczniowie zwiedzili całe wybrzeże na wyspie Gozo,
 m.in. Blue Grotto i Dwejrę z błękitną wodą i możliwością popływania motorówką
po dostępnych dla turystów grotach , urokliwe Xlendi czy tętniące życiem Marsalforn,
z plażą charakteryzującą się szerokim piaszczystym nadbrzeżem i dużą powierzchnią wyznaczonego i bezpiecznego akwenu do pływania. Popłynęli łodzią na sąsiednią wyspę Comino, gdzie znajduje się piękna plaża Blue Lagoon i oczywiście na wyspę Maltę,
gdzie odwiedzili dawną stolicę Malty- Mdinę, zwaną miastem ciszy.
Piękne zabytkowe miasto na wzgórzu, ze swoją burzliwa historią, a jednak zachowane
w pięknej i ciekawej postaci. Z widokiem (przy dobrej pogodzie) na Sycylię i wulkan Etna.
Nie można było także nie odwiedzić pełnej turystów Valetty z urokliwymi wąskimi uliczkami, pięknymi ogrodami Upper Barracca otaczającymi część starych fortyfikacji miejskich, zbudowanych w najwyższym punkcie Valletty. Poziom poniżej ogrodów znajduje się dawny bastion, który jest wyłożony starymi armatami wojskowym. Każdego dnia członkowie Malta Heritage Society ,w autentycznych brytyjskich mundurach artyleryjskich, wykonują
w południe tradycyjną ceremonię strzelania z armat. Wrażenia-niezapomniane.
Niestety, po upływie czterech tygodni przyszła pora na zakończenie stażu.
Na zakończenie mobilności odbyło się spotkanie podsumowujące, podczas którego miała miejsce ceremonia rozdania certyfikatów i uroczysta kolacja na której uczniowie pożegnali się z pracodawcami i organizacją goszczącą. Nie obeszło się bez wzruszenia i łez.
Nikt nie chciał jeszcze wracać do domu i trudno było pożegnać się z tymi, z którymi nawiązało się nowe przyjaźnie.

Po powrocie do Polski uczestnicy projektu wypełnili raporty indywidualne, brali udział
w spotkaniach podsumowujących i ewaluacyjnych przygotowali prezentacje na temat stażu, dokonali samooceny na podstawie przygotowanej przez siebie dokumentacji
(dzienniczki stażu, portfolio).
Opiekunowie przygotowali także dokument Europass Mobility, który uczniowie otrzymali,  jako poświadczenie zdobytej wiedzy oraz nabytych umiejętności do posługiwania się
w swojej przyszłej pracy. Końcowym etapem udziału w projekcie było również upowszechnienie jego rezultatów i stała promocja projektu zarówno
w środowisku szkolnym jak i lokalnym.

A oto co na temat praktyk na Malcie mówią sami uczniowie:

Oliwka: „Naszymi najlepszymi wspomnieniami, które zostaną nam w pamięci na długi czas, jak nie na całe życie są przeróżne zabawne sytuacje z pracy. Wszyscy byli bardzo mili
i zagadywali do nas na każdym kroku. Najsłodszym, a z drugiej strony najsmutniejszym momentem było pożegnanie ze wszystkimi pracownikami. Usłyszałyśmy bardzo ciepłe,
a zarazem wzruszające słowa. Dziękowali nam, za to, że po prostu byliśmy, zapraszali
nas za rok do pracy, czy na wakacje po prostu, żeby ich odwiedzić. Było znacznie więcej śmiesznych momentów, np. to, gdzie rzucali w siebie naleśnikami po całej kuchni,
czy te ich „kłótnie”. Bardzo wiele nas nauczyli, czy to języka, czy to pracy w zawodzie,
za co jesteśmy bardzo wdzięczne♥”

Karolina: ”Wspaniałe i emocjonujące były też wycieczki, które zaplanowały nam najlepsze nauczycielki! Byliśmy w wielu miejscach, np. Xlendi, Ramla harma. Zwiedziliśmy całą wyspę dwupiętrowym autobusem, zobaczyliśmy dużo zabytków a na sam koniec całodniowej wycieczki wskoczyliśmy wszyscy do morza w Xlendii. Podobały nam się wspólne, wieczorne spacery, gdzie oglądaliśmy przepiękne zachody słońca. Bardzo dziękujemy za te cudowne wspomnienia, które zostaną z nami na całe życie oraz za możliwość wyjazdu
w tak wspaniałe miejsce jakim jest Malta!♥

Oliwia: „Wyjazd na Maltę będę wspominać bardzo dobrze.
Czas w pracy był przyjemny a współpracownicy bardzo pomocni i wyrozumiali. Wolny czas spędzaliśmy bardzo aktywnie na wycieczkach z Panią Anią która pokazała nam piękne krajobrazy. Wieczory spędzaliśmy we własnym gronie przy muzyce w basenie. Na samym początku było trudno mi się przyzwyczaić ale teraz z wielką chęcią chciałabym tam wrócić.”

Martyna:” Praktyki na Malcie były dla mnie nowym przeżyciem, nie wiedziałam
co mnie czeka, więc czułam duży stres. Jednak ten stres był
nie potrzebny bo wszyscy ludzie byli tam bardzo mili i pomocni. Zobaczyłam dużo pięknych widoków, ale tez nowych potraw. Był to bardzo miło spędzony czas, który chętnie bym powtórzyła.”

Karolina:” Było to dla mnie zupełnie nowe przeżycie, ponieważ nigdy wcześniej nie miałam okazji wyjechać na takie praktyki. Poprzez ten wyjazd mogłam oswoić się z językiem angielskim, który był potrzebny tam na co dzień. Ludzie, których tam poznałam byli naprawdę mili i pomocni. Była to naprawdę wspaniała przygoda, nie do zapomnienia,
z chęcią bym ją powtórzyła”.

Natalia:” Podczas pierwszych dni było mi trudno dostosować się do mieszkania w innym miejscu, lecz później okazało się to być całkiem ciekawe. Pogoda była przyjemna, a warunki mieszkalne niesamowite. Dużo się nauczyłam podczas mojego pobytu i jestem bardzo zadowolona. Moi koledzy i koleżanki z klasy są bardzo fajnymi towarzyszami na wycieczkach z nimi nie ma jak się nudzić. Poznawanie nowych ludzi i używane zupełnie innego języka niż polski było niesamowitym doznaniem. Używanie angielskiego na co dzień polepszyło moją gramatykę, wymowę i komunikację. Podsumowując jestem bardzo zadowolona z tego doświadczenia i na pewno chciałabym je powtórzyć”.

Malwina:” Wylot na Maltę dał nam naprawdę dużo możliwości. Dzięki tej szansie pozbyłyśmy się blokady językowej i potrafiłyśmy porozmawiać z szefostwem, innymi pracownikami
oraz z mieszkańcami tej wyspy. Nauczyłyśmy się wielu nowych rzeczy związanych z naszym zawodem oraz poznałyśmy tamtejszą kulturę i lokalne jedzenie. Było super”.